Looptherapie bij etalagebenen

U heeft misschien wel gehoord dat u “etalagebenen” heeft. Na een stukje lopen voelt u pijn, kramp of vermoeidheid in uw been. Steeds moet u even stilstaan om de pijn te laten zakken. Wie met deze klachten in een winkelstraat loopt, lijkt telkens even stil te staan om een etalage te bekijken. Daar komt de term etalagebenen vandaan.

Lees verder

Als u last heeft van etalagbenen, dan voeren de slagaders in uw benen te weinig zuurstof aan voor de spieren die u gebruikt bij het lopen. Dit komt doordat deze slagaderen vernauwd zijn. Een vernauwing ontstaat door slagaderverkalking. De medische term voor etalagebenen is claudicatio intermittens.

Vier stadia

Dit wordt door de artsen ingedeeld in 4 stadia:

  • Stadium 1: U heeft wel een vernauwing maar nog geen typische klachten van etalagebenen
  • Stadium2: U heeft last van etalagebenen. Afhankelijk van de loopafstand maken artsen een onderscheid tussen 2A en 2B. Bij 2A kunt u pijnvrij meer dan 100 meter lopen. Bij 2B treedt de pijn op voordat u 100 meter gelopen heeft.
  • Stadium 3: U heeft ook in rust pijn in de benen en/of voeten. De pijn vermindert wanneer men het been van het bed laat afhangen.
  • Stadium 4: Aan de getroffen voet komen niet genezende wonden voor. Er bestaat gevaar voor amputatie.

De meerderheid van de patiënten blijft in stadium 2.

Wat is de oorzaak van etalagebenen?

Etalagebenen kunnen door verschillende oorzaken ontstaan:

  • Roken
  • Hoge bloeddruk
  • Suikerziekte
  • Een verhoogd cholesterolgehalte
  • Overgewicht
  • Weinig lichaamsbeweging

Ook aanleg en leeftijd kunnen een rol spelen.

De eerste keuze voor de behandeling bij patiënten met etalagebenen is looptherapie. Door middel van looptherapie kan de pijnvrije loopafstand vergroot worden. De fysiotherapeut zal uw bewegingsmogelijkheden met u bespreken en samen met u een persoonlijk trainingsprogramma samenstellen om zo tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.

Naast het verbeteren van uw loopafstand werkt u onder begeleiding van uw fysiotherapeut aan het verbeteren van uw uithoudingsvermogen en uw looppatroon. Veel mensen gaan namelijk op een andere (geforceerde) manier lopen om pijnklachten te omzeilen.